‘Ik heb gezien hoe inspirerend leren kan zijn op onze New York reis. De buitenwereld binnen brengen. De voorbereiding kostte veel energie, voor docenten én leerlingen, maar het leverde nog veel meer op. Zo zou leren altijd moeten zijn. Zo zou het docentschap moeten zijn. Nog meer. Daar gaan we samen voor als docenten en schoolleiding.’
Op onze school geven we leerlingen de ruimte om te groeien. Het zijn ongelooflijke talenten en daar moeten we goed voor zorgen. Dat zorgen gaat verder dan kijken of iemand goede cijfers haalt. Op Bernrode leren ze naar zichzelf kijken en te benoemen wat ze nodig hebben, want daar worden ze een ‘ronder’ mens van. Hen begeleiden in die ontwikkeling, dat is de rol van onze docenten en schoolleiding.
Het MT (managementteam) bestaat uit:
Bernrode vormt samen met zes zelfstandige gymnasia één bestuur; De Onderwijsstichting Zelfstandige Gymnasia (OSZG). Naast Gymnasium Bernrode zijn dat: het Felisenum in Velsen, het Barlaeus in Amsterdam, het Vossius in Amsterdam, het Stedelijk Gymnasium in Haarlem, het Stedelijk Gymnasium in ’s-Hertogenbosch. Ons gemeenschappelijke doel is het bieden van een leeromgeving waarin leerlingen zich wetenschappelijk, cultureel en sociaal maximaal kunnen ontplooien.
Alle leerlingen hebben een eigen mentor. Deze is de vertrouwenspersoon die leerlingen individueel begeleidt én de klas als groep. De mentor volgt de prestaties van de leerlingen en onderhoudt daarover contact met de ouders. Ook voor ouders is de mentor het eerste aanspreekpunt.
Voor coaching en advies over profielkeuze en studiekeuze kunnen leerlingen terecht bij de decaan. Daarnaast is het decanaat verantwoordelijk voor de loopbaanoriëntatie activiteiten. Dit zijn bijvoorbeeld meeloopdagen, een profielkeuze- en beroepskeuzetest, de profielkeuzemarkt of proefstudeerdagen.
Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft, kan de mentor in overleg met de leerling en de ouders een aanmelding doen bij Zorg- en Adviesteam (ZAT). Bijvoorbeeld voor problematiek op het gebied van leren, sociaal-emotionele ontwikkeling, gedrag en/of fysieke belemmeringen. Vanuit het ZAT wordt een advies uitgebracht over de ondersteuning die we als school het meest passend, wenselijk vinden. Dat kan extra ondersteuning zijn door de mentor (regulier onderwijsproces), binnen de trajectvoorziening of een verwijzing naar externe zorg.
Bernrode wil een veilige school zijn met een open en prettig leerklimaat voor alle leerlingen en medewerkers. Leerlingen en medewerkers die zich desondanks toch slachtoffer voelen van (seksuele) intimidatie of zich anderszins niet veilig voelen kunnen terecht bij de vertrouwenspersonen. De contactgegevens van de vertrouwenspersonen vindt u in de schoolwiki.
GYMNASIUM BERNRODE | ABDIJSTRAAT 36 | 5473 AG HEESWIJK-DINTHER | 0413 - 291342